Werkwijze

1. De client heeft zich voorafgaand aan de eerste afspraak op de hoogte gesteld van de Algemene Voorwaarden en de Privacyverklaring zoals genoemd op deze website.

2. De eerste afspraak is er een intake. Doel van dit gesprek is kennismaking, het helder krijgen van je hulpvraag, het geven van een toelichting op mijn werkwijze, een aantal vragen over je voorgeschiedenis (zover relevant voor keuze werkvorm) en een (voorlopige) keus op welke manier de behandeling vorm krijgt. Ook wordt gevoeld of er vertrouwen is om de therapie verder aan te gaan.

3. Vervolgens zijn er één of meerdere consulten waarin gericht aandacht wordt gegeven aan de hulpvraag en de doelen die cliënt zich tijdens de intake in overleg met de therapeut heeft gesteld.

4. Tijdens een eindevaluatie worden -indien gewenst- de doelen besproken en geëvalueerd. Bij lange trajecten of indien gewenst, kan er ook een tussentijdse evaluatie plaatsvinden.

5. De cliënt draagt zelf verantwoordelijkheid voor de voortgang van de therapie. Cliënt blijft ook zelf verantwoordelijk voor wat er met hem/haar gebeurt en voor de besluiten en handelingen waartoe hij/zij komt als reactie op de therapie.

6. Tijdens het verder ontwikkelen van de vertrouwensrelatie zal de client de informatie geven die van belang is voor de te geven behandelingen.

7. Een sessie kan enige nawerking hebben, soms voelt men zich direct beter, soms werkt een sessie nog enkele weken intensief na.

8. Cliënt zal zijn/haar huisarts, verloskundige en/of specialist raadplegen indien zijn/haar gezondheidssituatie daarom vraagt.

9. Therapeut gebruikt Whatsapp. Als de cliënt liever Signal gebruikt (beter beveiligd dan Whatsapp) maakt hij/zij dit kenbaar aan therapeut.

Afmelden en wijzigen van afspraken

Wanneer de client minstens 24 uur (maar liefst eerder!) van te voren een afspraak afbelt, wordt deze niet in rekening gebracht. Voor afspraken die niet op tijd zijn afgezegd, wordt de helft van het tarief in rekening gebracht, ongeacht de reden. Bij overmacht wordt overlegd. Dit geldt ook voor afspraken waarop client niet verschijnt. Deze rekening kan niet gedeclareerd worden bij de zorgverzekeraar.

De behandeling wordt afgesloten als de cliënt twee keer niet op een afspraak verschijnt zonder van tevoren af te bellen.

Dossier

De therapeut houdt een dossier bij van aantekeningen van de gehouden sessies en andere relevante documenten, dat op diens verzoek door de cliënt kan worden ingezien. Het dossier wordt opgeslagen in overeenstemming met de AVG wet- en regelgeving.

Indien cliënt, diens huisarts of andere behandelaar een schriftelijke rapportage verlangt van het gehouden behandelingstraject met cliënt, wordt hiervoor een factuur gestuurd aan cliënt. Deze factuur behelst maximaal €40,00.

Geheimhouding en privacy

De therapeut houdt zich aan zijn geheimhoudingsplicht. Gegevens van de cliënt worden alleen met diens uitdrukkelijke goedkeuring met derden (artsen en andere therapeuten) gedeeld met inachtneming van de wet- en regelgeving volgens, in overeenstemming met de AVG.

Overige bepalingen

Kwaliteit en richtlijnen:

Therapeut is lid van de Nederlandse Beroepsvereniging van Hypnotherapeuten. De richtlijnen en professionele eisen van deze beroepsvereniging zijn van toepassing op de praktijkvoering. Daarnaast is therapeut geregistreerd in het HBO-Register Beroepsbeoefenaren Complementaire Zorg (RBCZ).

Klachten en geschillen:

Als de cliënt ergens ontevreden over is, en therapeut en cliënt komen er samen niet uit, dan kan de cliënt contact opnemen met de beroepsvereniging, de NBVH (www.hypnotherapie.nl) om een beroep doen op de klachtenfunctionaris zoals voorgeschreven in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). In navolging van deze wet is therapeut aangesloten bij de geschilleninstantie van de SCAG (www.scag.nl) en valt onder het tuchtrecht van de TCZ (www.tcz.nu).